Дайте відповіді на запитання:
- Дайте визначення поняттям «спілкування», «ділове спілкування».
- Назвіть особливості ділового спілкування (порівняно зі звичайною розмовою).
- Визначте фази ділового спілкування та його форми.
- Що стає причиною бар’єрів під час спілкування? Дайте поради, як їх уникати?
- Як впливає приналежність осіб до різних соціальних груп на процес ділового спілкування?
- Що таке ділова бесіда? Види бесід?
- Назвіть функції ділової бесіди?
- Використавши подану вищу інформацію про Етапи ділової бесіди, складіть алгоритм, схему (на вибір) про підготовку та проведення ділової бесіди.
- Що таке службова нарада? Які є види нарад? У чому їх особливості?
- Складіть алгоритм підготовки та проведення наради. Які дії необхідно виконати після проведення наради?
- Запишіть основні правила ділового спілкування.
■ Завдання і вправи.
Завдання 1. Поясніть, як Ви розумієте зміст нижчеподаних прислів’їв, приказок. Напишіть твір-роздум за одним із них.
Вміти не вміти – треба говорити.
Яка людина, така й мова.
Будь добрим слухачем – будеш добрим оповідачем.
Або розумне казати, або зовсім мовчати.
Коли хочеш що сказати, то подумай, як почати.
Де багато слів, там мало правди.
Завдання 2. Поясніть, як Ви розумієте зміст крилатих висловів? Який з поданих висловів найбільш повно розкриває особливості мовленнєвого етикету? Чому?
Немає більшої грубості, ніж переривати іншого під час його виступу. (Локк)
Уміння вести розмову – це талант (Стендаль)
Мовчазність і скромність – якості, дуже потрібні для розмови. (Монтень)
Хто ні про що не запитує, той нічому не вчиться. (Фуллер)
Завдання 3. Ознакою культури спілкування є правильна вимова слів, часто вживаних під час ведення розмови, установлення ділових контактів. Користуючись орфоепічним словником, поставте наголоси у поданих словах. Складіть речення з виділеними словами.
Діалог, запитання, ознака, предмет, показник, корисний, вимоги, компроміс, вигода, налагодження, найважливіший, співбесідник, партнер, сприйняття, завдання, різновид, визнання, обмін, новий, податковий, приятель, завжди, винагорода, загальновизнаний, безпомилковий.
Завдання 4. Підготуйте усну інформацію про національні особливості ділового спілкування в Японії, Франції, США, Китаї?
Завдання 5. Із перелічених якостей ділової людини виберіть саме ті, що будуть свідчити про її культуру. Які якості Ви розвиватимете, щоб стати фахівцем не тільки високої кваліфікації, а й високої культури? Напишіть про це.
Неприязнь, шанобливість, неповага, доброзичливість, грубість, привітність, жорстокість, байдужість, невихованість, скупість, вихованість, приязнь, ввічливість, некоректність, тактовність, люб’язність, ґречність, агресивність.
Завдання 6. Поміркуйте, які б етикетні формули Ви порадили використовувати Вашому колезі в різних ситуаціях спілкування.
Вибачаюсь ? прошу вибачення
Я маю до вас прохання ? у мене до вас прохання
Дякую Вам ? дякую Вас
Дозвольте подякувати Вам ? дозвольте подякувати Вас
Це невірно ? це неправильно
Всього доброго ? на все добре
Прийміть найсердечніші вітання ? прийміть самі сердечні
вітання
Бажаю успіхів ? зичу успіхів
Маю честь рекомендувати ? маю за честь рекомендувати
Заслуговує на увагу ? заслуговує уваги
Завдання 7. Продовжіть думку, передбачивши конкретну ділову ситуацію.
Вибачте. Я не цілком упевнений …………………….
Хотілося б почути ……………………………………
Мені здається, що …………………………………..
Ви мене переконали …………………………………….
Я сподіваюся почути від Вас …………………………..
Я просив би Вас ………………………………………..
Мені не подобається те, що Ви………………………..
Маю надію …………………………………….
Я раджу Вам ……………………………………………
Завдання 8. Допишіть до поданих етикетних моделей слова, що виражатимуть різне ставлення до партнера під час спілкування з ним.
Я ставлюсь до Вас __________________ , _______________________
Ви поводитеся як ___________________ , _______________________
Чи не могли б Ви ____________________, _______________________
Я не чекав від вас такої __________________, _____________________
Завдання 9. Підготуйте діалог-бесіду, вживаючи такі запитання:
- Як Вам удалося виправити ситуацію?
- Яка Ваша думка стосовно даного проекту, концерту, заходу, творчої роботи?
- Чи всі пункти договору задовольняють Вас?
- Який Ви бачите вихід із ситуації, що склалася?
- Невже ми не зможемо порозумітися?
- Чому Ви вважаєте ці заходи недостатніми?
- Я можу розраховувати на Вашу підтримку?
Завдання 10. Створіть рольову ситуацію, під час обговорення розповіді звертайте увагу на дотримання мовно-етикетних правил, на жести, інтонацію?
-
- Ви – керівник закладу культури. У закладі є вакантна посада.
Якою і про що буде розмова з претендентами на це місце.
-
- Ви – керівник творчого гуртка. До Вас прийшов один з
учасників. Прийміть його, з’ясуйте, що хвилює його, допоможіть у вирішенні проблеми.
-
- Ви – працівник адміністрації закладу куьтури. Звертаєтеся з
проханням до керівника установи надати допомогу у проведенні святкового заходу.
Завдання 11.Підготуйтеінформаційну промову (3 хв.) Обґрунтуйте актуальність обраної теми. Продумайте етикетні (початкові, завершальні) моделі звертання до слухачів.
- новини культурного життя (міста,області);
- новинки літератури з фаху;
- огляд культурних подій в Україні, регіоні.
СХЕМА оцінки інформаційної промови:
1. Тема, мета.
Цікава? Доречна? Актуальна?
2. Виступ.
Чи цікавий? Чи використано прийом залучення уваги? Чи не занадто довго?
3. Основна частина .
Чи продумано план? Чи весь матеріал стосується справи? Чи достатньо прикладів? Чи коректний зміст? Чи досягнуто мети?
4. Висновки.
Чи зрозуміло все? Чи є узагальнення сказаного?
5. Вимова.
Чи впевнений промовець у собі? Чи правильно. Є поза, жести, погляд?
Чи вдалий темп мови? Чи є контакт з аудиторією? Чи є мвоні помилки?
6. Поради промовцеві.
Мовленнєвий етикет
- Обґрунтуйте наведені в таблиці вимоги до учасників спілкування:
Правила для мовця |
Правила для слухача |
|
|
перевірити (поцікавитися): чи може він зараз приділити вам час, чи не порушуєте ви його плани тощо |
якщо до вас звернулися, треба відкласти свої справи й уважно вислухати співрозмовника |
3. Під час спілкування в центрі уваги постійно має бути співрозмовник (а не власне «я»): |
|
не нав’язувати співрозмовникові власних думок і оцінок, уміти прийняти точку зору партнера |
не перебивати мовця, щоб не збити його з думки; проявляти увагу до мовця – насамперед невербальними засобами |
4. Весь час підтримувати інтерес до спілкування: підкреслювати інтерес до думки співрозмовника, залучати його до співучасті: |
|
використовувати звертання, риторичні запитання, фрази типу : «Ви, звичайно, знаєте» тощо |
Реагувати на промову короткими репліками типу: «Це цікаво!», «Це корисно!» тощо. |
5. Правильно розподіляти увагу, намагатися організувати спільну розмову, якщо в ній беруть участь кілька осіб: |
|
Знаходити форми звертання до всіх співрозмовників; бажаючи почути думку конкретної людини, звернутися безпосередньо до неї |
Не слід відповідати на питання, поставлене іншому співрозмовникові |
- Прокоментуйте та проілюструйте прикладами правила етикету при
публічному мовленні, якими є тактовність та ввічливість ( коректність, шанобливість, делікатність, почуття власної гідності) співрозмовників.
- Поясніть сутність наведених нижче вимог до оратора:
- обережно користуватися гострим словом;
- не дозволяти, щоб язик випереджав думку;
- заради справи бути вище за свої амбіції та емоції.
4. Наведіть синонімічними рядами максимальну кількість одиниць (слів, зворотів) до таких тем: «Вдячність», «Співчуття», «Схвалення», «Прохання»,