Субота, 14.06.2025, 16:16
Вітаю Вас Гість | RSS

Українська мова для студентів ТДТЕПК

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 7
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Спеціальна термінологія і професіоналізми (відповідно до напряму підготовки)

ТЕМА 3.2. Спеціальна термінологія і професіоналізми (відповідно до напряму підготовки)

 

Ключові поняття: термін, професіоналізм, професійний жаргон, фразеологізм, терміносистема, загальнонаукові терміни, вузькоспеціальні терміни, термінологізована лексика, термінологія, власне ділова лексика (канцеляризми), професійна лексика

 

 

ПЛАН

  1. Правила вживання термінів.
  2. Терміни і професіоналізми. Сфера вживання.
  3. Творення професіоналізмів. 
  4. Фразеологічні одиниці, мовні стереотипи, кліше та використання їх у мовленні.
  5. Джерела походження фразеологізмів. 

 

 

Студенти повинні

знати:

     -    особливості мови своєї професії;

  • правила вживання термінів;
  • особливості вживання фразеологізмів у ОДС;
  • джерела поповнення лексики професійної мови;

уміти:

  • володіти літературною професійною мовою;
  • користуватися термінологічними словниками та словниками іншомовних слів;
  • правильно використовувати терміни свого фаху.

 

 

■ Закріплення вивченого матеріалу 

1. Пригадайте визначення ключових понять теми.

2. Пригадайте основні ознаки слів-термінів і вимоги до їх використання.

3.  Назвіть джерела походження термінів.

4. Поясніть різницю між термінологізованою лексикою і термінологією.

5. З’ясуйте специфіку фразеології наукового іі офіційно-ділового стилів.

6. З’ясуйте, як утворюються професіоналізми?

7. Обґрунтуйте думку: «Значна частина професіоналізмів - неофіційні розмовні замінники термінів».

 

 

 

■ Завдання і вправи

1. Запишіть 5 однозначних термінів зі сфери вашої фахової діяльності, розкриваючи їх значення.

2. Запишіть 5 багатозначних термінів зі сфери вашої фахової діяльності, розкриваючи їх значення.

3. Запишіть 5 загальнонаукових термінів, якими послуговуються  в сфері вашої фахової діяльності, розкриваючи їх значення. Подайте наведені терміни у контексті.

4.  Запишіть 5 вузькоспеціальних термінів, якими послуговуються  в сфері вашої фахової діяльності, розкриваючи їх значення. Подайте наведені терміни у контексті.

5. Запишіть 5 професіоналізмів зі сфери вашої фахової діяльності. Введіть їх до складу речень.

 

2. Згрупуйте слова-терміни за галузями знань. Значення незрозумілих слів з’ясуйте за словником іншомовних слів

         Ринок, консенсус, система, конституція, дивіденд, арена, оренда, рента, файл, секретар, дотація, ліміт, меморандум, папка, де-факто, інвестиції, субсидія, акредитив, паритет, муніципалітет, інвестування, аванс, кредит, директива, документ, бюджет, інстанція, юстиція.

 

3. Поясніть, чи обов’язково слід уживати іншомовні слова у словосполученнях, запропонуйте до них власне українські відповідники

Встановлено ліміт - ______________________________________________

Квота на ввезення продукції - ______________________________________

Переконливі аргументи - __________________________________________

Адаптація до нових умов - _________________________________________

Бартерна операція - _______________________________________________

Компенсувати кошти - ____________________________________________

Досягти консенсусу - _____________________________________________

Виплачувати дотації - ____________________________________________

 

4. Перекладіть термінологічні словосполучення українською мовою. Поясніть правопис слів іншомовного походження

Безосновательная претензия,  смета на пдение мероприятия, составлять компетенцию,  производственная программа, программа концерта, коммерческая тайна, взаимоотношения в коллективе,  со дня публикации документа,  по вопросам вакансий, на основе контрактов, вопрос относительно поставки компьютеров, дееспособный, гражданское законодательство, пользоваться избирательным правом, эксплуатируемый, государственная пошлина.

 

 

Вправа 5. Серед стійких словосполучень, що подані нижче, є термінологічні, офіційно-ділові, фразеологічні. Розподіліть їх відповідно до класифікації.

         Поточний рахунок, доводити до відома,  пропускати повз вуха, брати участь, точити ляси, орендна плата, додана вартість, узяти верх, вжити термінових заходів, штрафні санкції, дебіторська заборгованість, згідно з графіком, пекти раки, наріжний камінь, піймати облизня, мати на меті, розрахунковий рахунок, трудові спори, довготерміновий кредит, Содом і Гоморра, внести пропозицію, мати авторитет.

 

Вправа 6.  Доберіть синоніми до поданих фразеологічних сполучень

Нести відповідальність - ______________________________

Дійти згоди - ________________________________________

Висунути кандидатуру - _______________________________

Взяти участь - ________________________________________

Ставити на голосування - ______________________________

Давати обіцянку - ____________________________________ 

 

Вправа 7. Доберіть антоніми до нижчеподаних фразеологічних сполучень.

Ставити питання - ____________________________________

Оголосити подяку - ___________________________________

Укласти договір -  ____________________________________

Призначити на посаду - _______________________________

Видати наказ - _______________________________________

Відрити засідання - ___________________________________

Через непорозуміння - ________________________________

 

Вправа 5. Утворіть фразеологічні моделі.

                                               ___________________________________

                              Мати          ___________________________________

                                               ___________________________________

 

                            Взяти          ___________________________________

                                               ___________________________________

                                               ___________________________________

 

                            Глибокий   ___________________________________

                                               ___________________________________

                                               ___________________________________  

 

 

 

 

 

 8. Ввести  в речення подані стійкі словосполучення, пояснити їх зміст.

Практичні поради; поради практика; комерційні структури; офіційні особи; вроджені звички; зовнішня ситуація; надмірна інформативність про щось;  засвоєні манери поведінки; в окремих випадках.

Звірка ідентичності документів; можливі наслідки; чинити тиск;  збереження таємниці особистості;  відомості про життя певної особи;  вигадане і правдоподібне; активні робочі контакти;  інший напрям у роботі;  оперативна інформація;  підлагоджена система роботи, офіційна версія, вірогідна інформація.

 

9. Перекладіть українською мовою формулювання, що використовуються під час ділової бесіди.

         С чего мы начинаем сегодня? Думаю, мы начнем с обсуждения плана.  Это вас устраивает? Да, вполне. Я думаю, вопрос можно считать решенным. Вы правы. Совершенно верно.  Мы с вами договорились? Вы в этом несколько заблуждаетесь.  Это противоречит нашей практике. Я с вами не согласен. Повторите, пожалуйста, ваш вопрос. Я с удовольствием представлю вам гостей.

 

Вправ 10. Доберіть українські відповідники до поданих фразеологізмів та перифраз. Із будь-якими трьома складіть речення

         Бить баклуши; прийти к выводу,  сбить с толку;  ловить ворон; жить припеваючи;  быть на виду; груз обязанностей, потерпеть неудачу;  с красной строки; для отвода глаз;  держать речь;  задеть за живое; задаться целью; глядеть в оба;  без всякого сомнения;  не играет существенной роли; короткие отношения;  держать совет;  говорить по душам; бросаться в глаза  (Зубков с. 360)

 

Вправа 11. Доберіть до іменників відповідні дієслова, утворивши фразеологічні сполуки.

Допомогу   -___________________?         Послуги  -  ___________________?

Послугу - _____________________?        Подяку    -  ___________________?

Іспит -  _______________________?        Договір -  ____________________?

До відповідальності - ___________?        Надії -   ______________________?

Освіту -  ______________________?        Листа -    _____________________?

Підсумки роботи -______________?        Увагу -  ______________________?

 

Вправа 12. Ввести в речення офіційно-ділового стилю подані штампи й канцеляризми, назвати документи, в яких вони вживаються

         Нам повідомили, просимо виділити, пропонуємо організувати з метою , взяти на себе обов’язок контролювати. 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Copyright MyCorp © 2025
uCoz