ТЕМА 2.1.: Поняття етики ділового спілкування, її предмет і завдання
МЕТА: - ознайомити студентів із сутністю, видами та завданнями етики
ділового спілкування, з етичними нормами та нормативами
- формувати уміння використовувати набуті знання у процесі ділового спілкування;
- виховувати культуру ділового спілкування
ПЛАН
- Поняття спілкування
- Сутність і зміст етики ділового спілкування
- Етичні норми і нормативи.
- Професійна етика.
- Вчинок як першоелемент моральної діяльності.
Спілкування є однією з центральних проблем, через призму якої
вивчаються питання сприймання й розуміння людьми одне одного, лідерства і керівництва, згуртованості й конфліктності,міжособистісних взаємин. Спілкування допомагає глибше розглянути процес міжособистісної взаємодії.
Спілкуючись, люди обмінюються інформацією, узагальненнями, думками, почуттями. Тому спілкування можна охарактеризувати так:
- комунікація, приймання і передавання інформації (зрозуміло, що інформацію можна отримати також завдяки спостереженню);
- взаємодія, взаємовплив, обмін думками, цінностями, діями;
- сприймання та розуміння одна одного, тобто пізнання себе та іншого.
Отже, спілкування - це взаємодія двох і більше людей, спрямована на
узгодження та об’єднання зусиль з метою налагодження взаємин і досягнення загального результату.
Люди, як правило, починають спілкуватися з якогось приводу. При цьому їхні дії спрямовані на предмет спілкування, який визначає його сутність, дає змогу визначити спрямованість спілкування.
Змістом ділового спілкування є»діло», з приводу якого виникає й розвивається взаємодія. Виокремлюються такі характеристики ділового спілкування: співрозмовники є особистостями, значущими одне для одного, вони взаємодіють з приводу конкретної справи, а основне завдання такого спілкування – продуктивна співпраця.
Під час ділового спілкування легше встановлюється контакт між людьми, якщо вони говорять «однією мовою» й прагнуть продуктивного співробітництва. При цьому засадами їхнього спілкування є етичні норми та ритуальні правила ділових відносин, знання й уміння, пов’язані з обміном інформацією, використанням засобів і способів взаємовпливу, взаєморозуміння Велике значення має моральний аспект ділового спілкування. У професійній діяльності люди намагаються досягти не лише загальних, а й особисто значущих цілей. Але в який саме спосіб?
Етика ділового спілкування базується на таких правилах і нормах поведінки партнерів, які сприяють розвиткові співпраці. передусім йдеться про зміцнення довіри, постійне інформування партнера щодо своїх намірів і дій, запобігання обману та невиконанню взятих зобов’язань.
Професійне спілкування формується в умовах конкретної діяльності, тому певною мірою вбирає в себе її особливості, є важливою її частиною, засобом цієї діяльності.
У професійній культурі спілкування можна виокремити загальні норми спілкування, що зумовлюються характером суспільного ладу і ґрунтуються на здобутках минулого і сучасного. Водночас ця культура має індивідуальний характер і проявляється у способах спілкування, що їх обирає суб’єкт у певних ділових та мовленнєвих ситуаціях щодо конкретних людей.
Етика ділового спілкування – навчальна дисципліна, становленню й розвитку якої сприяли різні галузі науки (етика, психологія, філософія, соціологія) та практики (управління, менеджмент) Проте найсуттєвіший вплив на неї справили етика і психологія - науки, що займаються людинознавством і вивчають одну й ту саму природу людської поведінки, і чинники, що впливають на життєдіяльність людей та їхню взаємодію.
Етика – наука про мораль, її розвиток, принципи, норми й роль у суспільстві, інакше кажучи – про правильне (і неправильне) у поведінці.
Цариною людської моральності В.Малахов вважає спілкування. Він наголошує, що людська моральність реально виявляється не у свідомості й навіть не в діяльності людини, а саме в її спілкування з іншими.
Дослідження про ціннісні орієнтації молоді свідчать, що в їх ієрархії в останні десять років відбулися помітні зміни. Якщо раніше на перше місце молодь висувала такі цінності, як чесність, дружба, любов, то останнім часом вона виокремлює ділові ( кар’єра, бізнес, успіх). Отже, моральні цінності знецінилися і розміщуються на нижніх щаблях ієрархії. Тому важливо, щоб молодий спеціаліст був не тільки підготовлений до майбутнього як знавець свого фаху, а й розумів загальнолюдську моральність, закономірності як загальної, так і соціальної психології.
Завдання етики ділового спілкування полягає в тому, щоб
- здобути знання про норми й правила ділового спілкування, шляхи їх
застосування, особливості етикету в різних умовах трудової діяльності;
- вміти аналізувати конкретні мовленнєві ситуації, розпізнаючи типи
людей, рівень їхньої моральності та інші індивідуальні особливості, що проявляються під час ділового спілкування;
- володіти системою способів і засобів ділового спілкування, його
стратегіями, навчитись їх обирати відповідно до психологічних і соціокультурних особливостей співрозмовників, до норм і правил гуманістичної етики;
- уміти гнучко застосовувати обрані способи і засоби у процесі
спілкування з діловими партнерами під час індивідуальної бесіди й колективного обговорення проблем, у виступах перед різними аудиторіями, на переговорах, при вирішенні конфліктів.