Публічне мовлення становить собою один із жанрових різновидів
мовленнєвої діяльності, досить своєрідною за своєю природою, місцем серед інших видів мовлення, а також за своїми якісними характеристиками
Книжно-розмовна форма публічного мовлення характеризується впливом на мисленнєво-мовленнєву діяльність слухача з метою переконання й спонукання його до відповіді чи дії.
Розмовний аспект публічного мовлення виявляється в таких її якостях, як:
- безпосередність (спілкування віч-на-віч, у процесі якого здійснюється оперативна реакція мовця на стимули слухача);
- невимушеність (природність, розкутість спілкування) як необхідна передумова встановлення контакту між мовцем і слухачем ;
- емоційність спілкування що забезпечує виразність мовлення за рахунок доцільного використання вербальних і невербальних засобів.
Книжний характер публічного мовлення виявляється у:
- правильності (відповідності нормам літературної мови);
- точності ( використанні слова у відповідності до його мовного значення);
- стислості ( використанні таких мовних засобів, які найбільш яскраво виражають головну думку);
- виразності ( використанні елементів художнього стилю);
- - доцільності (зумовленої книжним характером мовлення й тісним зв’язком публічного мовлення з різними стилями літературної мови)
Отже, публічне мовлення – це особливий вид тексту, cтворюваний за законами риторики, орієнтований на переконання, що зумовлює його інтеграційну природу ( письмово-усна форма реалізації; книжно-розмовний тип мовлення, підготовлено-імпровізаційний характер реалізації ). Публічне мовлення – це такий матеріал, де найповніше виявляються сліди розумово- мовленнєвої діяльності людини й лише постійна робота над ним є найдієвішим чинником розвитку й удосконалення цієї діяльності оратора.
ФОРМИ ПУБЛІЧНОГО МОВЛЕННЯ
№ |
Форма публічного виступу |
Що це таке? |
Де виголошують виступ |
Як підготувати? |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Повідомлення |
Невеликий публічний виступ, невелика доповідь на якусь тему |
Під час проведення практичних чи семінарських занять |
Здебільшого пишуть за одним джерелом |
2 |
Наукова доповідь |
Виступ, у якому узагальнюють наукові дані, інформують про досягнення, відкриття чи результати наукових досліджень |
Під час проведення семінарів, конференцій та інших зібрань з науковим спрямуванням |
Як правило, студент готує реферат, що становить критичний огляд і вивчення ряду публікацій учених методами наукового опрацювання літератури |
3 |
Ділова доповідь |
Діловий документ, який містить виклад певних питань життя і діяльності певного колективу обов’язково з висновками і пропозиціями |
Містить значний обсяг інформаціє й розраховується на обізнаних слухачів |
Опрацювавши значний фактичний матеріал, доповідач знайомить аудиторію із назрілими в певній галузі проблемами. Основне ж – глибокий аналіз стану справ в установі, організації, а для цього треба володіти фактами, використовувати у виступі приклади, ілюстрації ( якщо вони мають форму таблиці, малюнків, то краще, щоб аудиторія мала на руках віддруковані матеріали). Керуйтеся для «підкреслення» положень словами на зразок «необхідно наголосити», «треба підкреслити». У заключній частині доповіді слід обґрунтувати шляхи і способи практичного розв’язання проблем, розкрити перспективи подальшої роботи, поставити завдання на майбутнє. Може бути заздалегідь надрукована й роздана учасникам зібрання. |
4 |
Виступ по доповіді |
Коротке, фрагментарне, як правило, виголошення інформації; не має самостійного значення, зрозуміти його можна лише у зв’язку з обговорюваною проблемою. |
Після виголошення доповіді на зібранні |
Промовець, як правило, торкається кількох питань, висвітлених у доповіді. Й оформляє свій виступ найчастіше як набір реплік. Полемічність, критичне спрямування, лаконізм – характерні риси такого виступу. |
Види і жанри публічних виступів
Структура професійної публічної промови
СТРУКТУРА ДОПОВІДІ
І. Вступ
Завдання:
- Викликати інтерес до теми розмови, показавши її важливість для співрозмовників-слухачів.
- Установити психологічний контакт зі слухачами,створивши ефект однодумства.
- Мотивувати їхнє активне сприйняття мови риторичними питаннями або постановкою проблемної ситуації.
ІІ. Основна частина
Завдання:
- Розкрити суть проблеми (ідеї,підходу,вирішення, пропозиції, ініціативи)
- Аргументувати своє бачення проблеми.
- Спонукати співрозмовників до обговорення проблеми (якщо в цьому є потреба й ви маєте вдосталь часу).
- Підтримувати інтерес та увагу співрозмовників.
- Керувати аудиторією, не даючи їй відволікатися від змісту доповіді.
- Викликати у слухачів задоволення змістом і стилем мовлення,манерою поведінки.
ІІІ. Висновок
Завдання:
- Підбити підсумок сказаного ( Що для нас найважливіше в цій проблемі?)
- Сформулювати свої пропозиції (рішення).
- Закликати до обговорення або до певних коректних дій,якщо рішення прийнято.
- Відповісти на запитання аудиторії.