СТИЛІ МОВЛЕННЯ
№ |
Стиль |
Призначення |
Сфера використання |
Загальні ознаки |
Мовні ознаки |
1. |
Розмовний |
Бути засобом впливу й невимушеного спілкування, жвавого обміну думками |
Усне повсякденне спілкування в побуті, родині, на виробництві |
- безпосередня участь у спілкуванні; - неофіційність стосунків; - використання несловесних засобів (тембр, пауза, жести); - жвавість бесіди; - вільність у виборі слів та виразів |
- усна форма; - розмовна лексика позитивної чи негативної оцінки; - звертання; - діалогічна форма тексту |
2. |
Публіцистичний |
Передача інформації з метою вирішення певних проблем; активний вплив на читача, спонукання його до діяльності, до необхідності зайняти певну громадську позицію |
Громадсько-політична, суспільно-виробнича, культурно-освітня діяльність (публіцистичні статті, виступи в газетах, журналах на телебаченні і радіо) |
- зрозумілість мови й формулювань; - поєднання точних найменувань, дат, подій, учасників висловлення наукових тверджень і фактів з емоційно-експресивною образністю; - точність, логічність доказів, урочистість, піднесеність, офіційність |
- усна і писемна форми; -суспільно-політична лексика; - газетні штампи, - речення різної структури; - заклики, гасла; - емоційно-оцінні слова |
3. |
Науковий |
Викладення результатів досліджень, класифікація й систематизація знань |
Наукова діяльність; науково-технічний прогрес; освіта |
- чіткість тлумачень; - логічна послідовність, доказовість викладу; - узагальненість понять і явищ; - аргументація і переконливість тверджень; - докладні висновки |
- слова-терміни - наявність схем, таблиць, графіків - іншомовні слова; - наукова фразеологія, стійкі термінологічні сполучення; - складні речення |
4. |
Художній |
Вплив на читача; - бажання зобразити предмет, картину, передати почуття |
Художня література |
Конкретність змісту; образність; виразність; емоційність |
Писемна форма; слова з конкретним і переносним значенням; речення різної будови; художні засоби |
5. |
Конфесійний |
Обслуговувати релігійні потреби як окремої людини, так і всього суспільства |
Молитовники, церковні книги, Біблія, релігійні проповіді |
|
Церковна термінологія; слова-символи; Зворотний порядок слів у речення; значна кількість метафор, алегорій, порівнянь |